(yôkai daisensô)

The Great Yokai War

The Great Yokai War

The Great Yokai War

The Great Yokai War

***---
Med et naivt børnesind, der ser forbi de åbenlyse fejl og mangler - og ikke lader sig skræmme af de mange børne-uvenlige scener - er der god, gammeldags 80'er-fantasyunderholdning at finde. Set med mere moderne og kritiske øjne er der mange ting at lade sig irritere over, hvilket gør det særdeles svært at bevare illusionen. Det virker ikke som om nogen af de medvirkende for alvor har troet på projektet, hvilket gør det endnu sværere at tro på.

***---
En børnefilm fra Takashi Miike! Hvis man sidder og venter med tilbageholdt åndedræt på, hvornår der springer en pædofil ud af busken, kan man godt indstille sig på at få kvælningsfornemmelser. The Great Yokai War er lige som One Missed Call (2003) et bevis på, at Takashi Miike også kan lave mainstream-film, og resultatet er såmænd underholdende nok - lidt i stil med Robert Rodriguez' Spy Kids-serie. Momentvis charmerende med en sympatisk barneskuespiller i hovedrollen, men effekterne er godt nok en blandet landhandel, og nogle af scenerne virker en tand for voldsomme til målgruppen.

****--
Meget overraskende og uventet fantasyfilm til barnlige sjæle fra Takashi Miike. 80’er-magien fra fantasyklassikere som Den Uendelige Historie (1984) og Labyrinten (1986) er åbenlys, til stor barnlig jubel for os der har oplevet den. Det er svært ikke at sætte pris på sådan en tilbagekomst, der ovenikøbet virker beslægtet med Hayao Miyazakis film såsom Chihiro Og Heksene (Spirited Away, 2001) og Det Levende Slot (Howl's Moving Castle, 2004). Hårdtarbejdende Miike, CGI- og makeup-folk med flere springer opfindsomhedens rammer, om end med svingende kvalitet, hvilket medfører at man lige aner, men langtfra ved hvad for et skørt påfund venter om det næste hjørne. Desværre er skurken langtfra overbevisende, mens Miike afslutter sin film lidt mærkværdigt og underligt uforløsende (men vel forventet fra hans side). The Great Yokai War er dog slutteligt en mindre renæssance for 80'er-fantasygenren, og en decideret rutsjetur hvor al logik skal slås fra, så det fantastiske kan få albuerum. Så er filmen mere end et gensyn værd.

The Great Yokai War

takashi miike

japan 2005