Koreansk DD5.1

undertekster

Svensk, Norsk, Dansk, Finsk

features

Interviews, Bag Kameraet, Musikvideo, Trailer

website

Farlige Forbindelser er anmeldt ud fra en biografforevisning i Grand Teatret, København. Filmen var biografaktuel i Danmark til og med torsdag den 5. maj 2005. En omtale af den danske dvd-udgivelse følger herunder.

Under dvd’ens opstart kan der vælges mellem Svensk, Norsk, Dansk og Finsk. Vælges Svensk vises en tre minutters stribe filmtrailere, mens de andre sprog springer ind i selve menuen. Her vises undermenuerne Scenevalg og Ekstra med nydelige, animerede overgange. Tekstning slår kun undertekst direkte fra eller til, så ønskes et andet sprog skal dette vælges med fjernbetjening inde i filmen. Og det kan faktisk anbefales.

For den danske tekstning er lidt mangelfuld i begyndelsen. Der er ingen tekstning af filmens baggrundsinformation, og den første indledende sætning vises ukomplet. Derimod virker den norske tekst mere komplet, med korrekt visning af begge dele. Den finske tekstning viser som den eneste instruktørens kunstnernavn ”E J-yong –elokova” – om end med en mærkelig tilføjelse - under åbningscenen, mens den norske på det selvsamme sted mere informativt oversætter baggrundsteksten til ”En fortelling om Lady Chos skandaløse affærer”, og lidt senere ”Basert på Choderlos de Laclos’ roman ”Les Liaisons Dangereuses””. Dette rod med underteksterne opleves dog kun i åbningsscenen, for den danske tekst synes herefter at fortsætte uden betydningsfulde mangler.

Billedsiden virker upåklagelig skarp med klare farver og kun få artefakter. De lettere transparente undertekster skærer hverken i øjnene eller kræver for megen opmærksomhed. Billedet er som på mange andre Scanbox-udgivelser beskåret fra sit originale format 1,85:1 til 1,78:1. Et større problem er dog en tydelig ubalance fra surroundlyden på det koreanske lydspor, Dolby Digital 5.1. Den høres primært ved at frontkanalerne har en ustadig volume, så for eksempel dialog og lyde i forgrunden svinger mellem lav og høj tone, ligesom når der konstant skrues op og ned for højtalervolumen. Det hjælper dog at skrue ned for frontkanalerne, selvom det skaber en mindre effektiv surroundlyd. Problemet er fraværende i centerlyden.

Ekstramaterialet strækker sig over en god halv time. "Interviews" består af ti minutter med korte, konsekvente interviews af de tre karakterroller Cho Won/Jo-won (Bae Yong-joon), Lady Cho (Lee Mi-sook) og Lady Sook (Jeon Do-yeon) på selve settet, efter de seks måneders filmoptagelser er afsluttet. Det virker ret beklippet, men kommer alligevel godt rundt omkring deres roller, samspillet med hinanden, kostumer og rekvisitter, hvad der definerer en fristerinde og playboy, og hvordan man bedst kommer ind på livet af en kvinde.

"Bag kameraet" virker endnu mere nedskåret til kun tre minutter med noget kampkoreografi og hvordan man af ren arrigskab kaster en vase i gulvet (det interressante her er mere, at det er en af de afsluttende scener fra filmen, som man ikke ser, men kun kan høre).

En frækt sunget "Musikvideo" med Ursula 1000 – Kinda’ Kinky og "Trailer" til filmen, slutter denne dvd-udgivelse af, hvis største hage er det nævnte surroundproblem, der burde have været taget hånd om.

andre versioner

Special Edition 2-Disc (Sydkorea)
  Limited Edition 2-Disc (Sydkorea)