Eiga

alle   realfilm   anime
2004 2005
aug sep okt nov dec

Mamoru Oshii taler ud om menneskehedens grænser

29/09/04

"Laa-la-la-la" på Toronto Film Fe...

29/09/04

"Kill Bill"-kampkoreograf instruer...

29/09/04

Aldrig-før-sete actionscener i Sha Po Lang

28/09/04

DVD: Dead Leaves

28/09/04

2046 får omsider biografpremiere

27/09/04

DVD: Gunbuster 2

26/09/04

Ny 3D-teknologi til koreansk filmindustri

24/09/04

Hongkongs billetslugere (21/09)

24/09/04

Japans billetslugere (21/09)

24/09/04

Koreas billetslugere (18-19/09)

24/09/04

Ulykke forsinker New Police Story-premieren

24/09/04

Realistiske stunts i Jackie Chans New Polic...

24/09/04

Filmpriser til Asien på Venice Film Festiva...

21/09/04

Biograf: A1 (Hongkong, 2004)

10/09/04

Biograf: Opfølger til Shaolin Soccer (Hongk...

10/09/04

Kinas svar på "Ringenes Herre"-tri...

10/09/04

DVD: Hero Extended Edition (Hongkong, 2004)

09/09/04

Jet Li takker Tarantino for Heros succes

09/09/04

DVD: One Missed Call (Japan, 2004)

09/09/04

Taiwans billetslugere (15/08)

08/09/04

Japans billetslugere (07/09)

08/09/04

Koreas billetslugere (04-05/09)

08/09/04

Biograf: 2046 (Kina, 2004)

08/09/04

Trailer: Fantastic Children

07/09/04

Capcom annoncerer Viewtiful Joe-anime

07/09/04

Warriors Of Heaven And Earth får premiere i...

06/09/04

Tekken med bedre kampscener end The Matrix

06/09/04

Hongkongs billetslugere (31/08)

05/09/04

Japans billetslugere (21-27/08)

05/09/04

Filmguide til det østlige Asien

03/09/04

Kilden til filmisk vitalitet er i disse tider Asien. Et af beviserne herpå er eksporten af film såsom Zhang Yimous Hero (Kina, 2002), Takeshi Kitanos Zatoichi (Japan, 2003), Park Chan-wooks Oldboy (Korea, 2003) og Mamoru Oshiis Ghost In The Shell[/LINK"> 2: Innocence (Japan, 2004), der så småt er på vej til at indtage Hollywood. I mellemtiden kan denne selv ikke dy sig med at genindspille asiatiske film, hvilket omfatter bl.a. The Eye (Thailand, 2002) Infernal Affairs (Hongkong, 2002) og Ju-on (Japan, 2000). Det er tvivlsomt, at genindspilningerne vil kunne formidle den samme slagkraft og charme fra de oprindelige udgivelser. Andre vestlige instruktører som Quentin Tarantino (Kill Bill, 2003) prøver derimod at gøre sig i hyldester til asiatiske kampfilm.

Det amerikanske nyhedsmedie
STLtoday skriver, at vestlige film synes generelt at være præget af individualistiske og socialrealistiske indgangsvinkler, som ligger fjernt fra Asiens æstetiske filmiskhed, baseret på sameksistens, med rødder i ”Konfucianismen”: en kvasi-religiøs filosofi, som sætter pris på familieloyalitet, rituel disciplin, respekt for autoriteter og indprentning af vanære.

Mange uvidende om Asiens filmiske kvaliteter mister sandsynligvis hurtigt pusten grundet markedets uoverskuelighed. Man kommer oftest kun videre ved at kaste sig uforbeholdent ud i de forskellige filmtyper. Efter en rum tid skulle man kunne danne sig et indtryk af lige præcis dén asiatiske filmæstetik, man selv føler sig draget imod. Det må handle om at sætte sig udover race-, kultur- og sproglige forskelle. At man kan abstrahere fra førnævnte og i stedet lade sig fascinere af filmenes generelle æstetiske udtryk.

Der er mange retninger at gå i, hvad enten det er Kinas periodefilm (House Of Flying Daggers, 2004), Japans anime (Spirited Away, 2001) og horrorbølge (Ringu, 1998), Sydkoreas eksportvenlige prestigefilm (Oldboy, 2003), Taiwans bogstavelige og figurativt religiøse temafilm (Formula 17, 2004), eller Østasiens ”Hollywood” og kung fu-filmenes mekka, Hongkongs letfordøjelige underholdning (Infernal Affairs, 2002) og ikke mindst Thailands alsidige, muskuløse alternativer til førnævnte lande (Ong-Bak, 2003).

STLtoday har udarbejdet en informativ guide her.

anders pugé

Donnie Yen om sin karriere indenfor kampfilm

03/09/04

DVD: Bird People In China (Japan, 1998)

03/09/04