(shinobi)

Shinobi: Heart Under Blade

Shinobi: Heart Under Blade

Shinobi: Heart Under Blade

Shinobi: Heart Under Blade

***---
Romantisk "Romeo & Julie"-fortælling med underholdende action, ikke ulig en anden japansk samurai/ninjafilm, Azumi (2003). Shinobi: Heart Under Blade virker alligevel mere uligevægtig, da den ikke rigtig kan finde ud af hvilket ben, den skal stå på. Hermed går den fra at være en dybsindigt overraskende ninjafilm, til at ende med en forudsigelig klichéfyldt finale, som får korthuset til at vælte. Ligeledes gives der ikke nok plads i begyndelsen til at indlede en troværdig kærlighedshistorie, mens skildringen af en del ninjakarakterer også føles overfladisk.

****--
Shinobi kunne have været en rigtig herlig tegneserieactionfilm, hvor de mange bemærkelsesværdige figurer virkelig kunne folde sig ud mod hinanden. Det er der blevet plads til at nogen af dem kan gøre, men en del af dem bliver også bare hurtigt aflivet, hvilket efterlader en noget tom fornemmelse. Dette valg er taget for at gøre plads til den mere seriøse del af historien, herunder en kærlighedshistorie hvor den kvindelige part ikke er for troværdig. Det er selvfølgelig instruktørens valg, og som det er endt, er Shinobi for størsteparten stadig en interessant og underholdende film. Men man kan ikke lade være med at tænke, at en anderledes fokusering havde resulteret i noget mere uforglemmeligt.

****--
En ninja-udgave af Romeo & Julie lyder umiddelbart som den perfekte date-film for Dolph. Shinobi er dog mere en japansk variant af X-Men, hvor to grupper af krigere med overnaturlige kræfter kæmper mod hinanden, men viser sig at have en fælles fjende i det "almindelige" samfund, som frygter og hader dem. Filmen formår at få opbygget et fascinerende univers med egne love og regler, og det gør det noget lettere at sluge den ujævne tone og den ikke alt for overbevisende kærlighedshistorie.

Shinobi: Heart Under Blade

ten shimoyama

japan 2005