2,35:1 Anamorphic Widescreen

lyd

Japansk DD6.1EX, Japansk DD2.0

undertekster

Japansk, Engelsk

features

Merchandise: T-shirt (L), 1 Ninja Star, 2 Makibishi Pins, Hotarubi's Magic Handbag, 12 Post Cards, 80-pages Production Booklet (Visual Story, Continuity, Character&Secret Story). Disk 1: Information (Trailers), Hidden Easter Egg: Trailers. Disk 2 (Iga): The Making Of Shinobi, Premiere 2005.9.5, QA: Interviews, "Movie Highlight". Disk 3 (Kouga): The Making Of VFX: Digital Double, Digital Set, CG Effects, Links DigiWorks Inc. Presentation (CG), 2005.9.17, Storyboard: Scene #1, #6, #13, #17/18, #38, #45-48, #52, #53, #54, #64, #66, #91, "Camera Movement Board", Shinobi Weapon Introduction, Choerography, 2004.11.03 Location & Sets, Trailers/TV-Spots. Disk 4 (Heaven Video Clip): Music Video "HEAVEN" by Hamasaki Ayumi

website

Denne japanske Limited Premium Edition er mere lavet til dvd-aficionadoer, end forbeholdne økonomer. For den kommer ikke helt billig. Men udgiveren Shochiku viser sig igen, at kunne levere såvel teknisk som samlermæssigt uovertrufne udgivelser. Og lige den her er en længere omtale værd…

På den ”Ringenes Herre”-romantykke boks er der – med tape som desværre kan efterlade rester – i plastic vedhæftet en sammenrullet t-shirt, bundet med en rød snøre. Den har påtrykt de to klaners, Iga og Kouga, våbenmærke på hvert ærme, og ”Shinobi” på ryggen. Indeni boksen er en række merchandise i et papetui: En kastestjerne (med næsten ufarlige sugekopper), to ”makibishi”-pinde til at sætte på vedlagte t-shirt, eller andet tøj, samt Hotarubis lille minihåndtaske. I filmen beskytter hun Oboro, ved at kaste magisk pulver i luften fra tasken. Ifølge forhandleren af udgivelsen er der både guldstøv og badepulver (med pomelo - stor grapefrugt - duft) i den sølv-emballage, der findes i tasken. Det må tiden vise ved lejlighed.

I boksen skal man grave sig igennem reklamer for andre udgivelser, indtil man når til tolv flotte postkort. Disse er opdelt i to grupper a seks styks, der hver repræsenterer klanernes medlemmer. Både boksinfo og forhandleren oplyser, at her er to hemmelige kort, men de er nu ikke en verden til forskel fra de andre. Endelig når man til en produktionsbog, en folder og boksens kerne: fire dvd’er i en udfoldelig digipack, illustreret med filmens iøjefaldende landskaber. Eneste hage ved den store boks er, at den mangler en lukkemekanisme i bokslåget (eksempelvis med magneter, set praktisk på mange udgivelser fra koreanske Cinema Service).

Disk 1 indeholder filmen, med simple og overskuelige, animerede menuer. Den eneste bonus her er et udvalg af trailers til andre film. Mystisk nok er fire trailers til andre af udgiverens film ikke direkte tilgængelige, medmindre man analyserer disken på et system med dvd-drev. Her optræder de som ”urefereret materiale”. Den slags påskeæg fra udgiveren er normalt ikke nemt tilgængelige, men det virker som om, det ikke var meningen, man skulle finde dette.

Selve filmen er i upåklagelig teknisk kvalitet. Manglende DTS-lyd borges der for med et meget imponerende billede, der står klart og tydeligt, også på moderne plasma og LCD HD-TV. Det ligner ”Superbit”-kvalitet, med et optimeret billede specielt til high end-hjemmebiografer. Det tilhørende Dolby Digital EX 6.1-lydspor yder fuldt ud billedet ære.

De tre resterende dvd’er består af i alt godt fire timers utekstet bonusmateriale.

Disk 2 indeholder tæt på 104 minutters ekstramateriale, blandt andet en traditionel, men meget lang ”Making Of” på 70 minutter. Så er der optagelser fra den japanske biografpremiere og et QA-interview med Joe Hidagiri (Gennosuke) og Yukie Nakama (Oboro). En lidt ligegyldig tilføjelse er, at man kan gense en hel scene med et af filmens såkaldte højdepunkter. Slettede scener ville have været et bedre indslag.

Disk 3 består af nærved 115 minutters varierende materiale. Her er alt fra et foredrag om filmens computerteknik, en storyboard-feature med godt femten af filmens scener og introduktion til våben og koreografi, samt trailers og tv-spots af filmen.

Disk 4 vises ikke vedlagt på boksens ”proof of purchase”-omslag med information om udgivelsen. Så selvom disken er en overraskelse, er den noget tyndbenet med kun en fem minutters lang musikvideo, ”HEAVEN” af Ayumi Hamasaki. Det virker nærmest som en eftertanke, der er opstået med et ”hov, vi glemte at gøre plads til musikvideoen på disk 2”.

Dette burde have været den ultimative udgivelse, men det bliver den ikke uden kommentarspor, DTS-lyd, slettede scener, ”bloopers”-fraklip, selvstændigt lydspor, samt vedlagt soundtrack med mere. Til gengæld er den fra et samlermæssigt synspunkt stort set ultimativt tilfredsstillende.

Shinobi: Heart Under Blade

Shinobi: Heart Under Blade

Shinobi: Heart Under Blade