Eiga

alle   realfilm   anime
2004 2005
aug sep okt nov dec

Koreas billetslugere (23-24/10)

27/10/04

Hongkongs billetslugere (26/10)

27/10/04

Japans billetslugere (26/10)

27/10/04

"The Grudge"-genindspilning hitter...

27/10/04

Pitof kaster sig over Akira som realfilm

26/10/04

House Of Flying Daggers dansk premiere på f...

26/10/04

Den danske anime-festival J-popcon afholdes ...

24/10/04

Chen Kaige afslører ny gangsterfilm

22/10/04

ADV erhverver "The Place Promised...&q...

21/10/04

Episk kampfilm får nytårspremiere i Kina

21/10/04

Negima-anime i januar 2005

21/10/04

Johnnie Tos nye projekter og Hollywood-storfilm

20/10/04

Shochiku lancerer afdeling til anime

20/10/04

Produktionsjournal på Ghost In The Shell 2

20/10/04

Koreas billetslugere (16-17/10)

19/10/04

Japans billetslugere (12/10)

19/10/04

Hongkongs billetslugere (17/10)

19/10/04

PIFF 2004 en succes med skepsis

18/10/04

Steamboy - en revolution som Akira?

14/10/04

Genindspilning af The White Dragon

13/10/04

Kina på Oscar Film Festival 2005

13/10/04

Disney forsinker Miyazakis animéer

12/10/04

Spilfirmaet Nintendo vil lave anime

12/10/04

DVD: Brotherhood (Sydkorea, 2004)

12/10/04

DVD: House Of Flying Daggers (Hongkong, 2004)

12/10/04

Asiens største filmfestival, PIFF, i detaljer

11/10/04

Den niende udgave af Asiens største filmfestival, "Pusan International Film Festival" (PIFF) begyndte torsdag nat den 7. oktober i sidste uge i Korea og slutter fredag den 15. oktober. Ifølge PIFF's nyhedsbrev reflekteres festivalens voksende størrelse og spillerum i mere end tohundrede journalisters tilstedeværelse fra verden over. Heraf er 140 asiatiske, hvor Japan dominerer med mere end hundrede af slagsen. Tyve reportere er ankommet fra europæiske lande - Danmark repræsenteres af instruktør og skuespillerinde Paprika Steen med hendes spillefilmdebut "Aftermath" (Lad De Små Børn, 2004) i festivalens program "World cinema".

PIFF blev etableret i 1996 som en kickstarter for filmindustrien i Korea og Asien. I år fremvises 264 film fra 63 nationer. Publikum præsenteres for et bredt udvalg af film fra både nye og etablerede instruktører, hvoraf fyrre film får verdenspremiere. Yderligere er der seksten internationale og 48 asiatiske premierer. Korea præsenterer 58 film.

Mange fandt det underligt, at åbningsfilmen var Wong Kar-wais science fiction-romance "2046" (2004), fordi den havde verdenspremiere på Cannes-filmfestivalen i maj. Efter publikums bedømmelse virkede filmen dengang ufærdig, så Wong Kar-wai besluttede at optage nye scener og omredigere filmen. De femtusinde tilgængelige pladser på PIFF blev efter sigende udsolgt kun fire minutter efter, online-registreringen gik i luften for to uger siden. Vi har tidligere omtalt "2046" her.

Festivalen byder på ni programmer med "New Currents: Asian Cinema's Intrepid Challenge" som den eneste konkurrerende begivenhed. Tolv instruktører fra otte lande, inklusiv Indien og Indonesien, skal dyste om at blive udnævnt som Asiens hotteste nye filmskaber. Vinderen vil blive tildelt den fornemme pris, bestående af US$10.000 (cirka 60.000 kroner).

Hvert år fokuserer PIFF på at fremvise de seneste trendtendenser indenfor asiatisk film i programmet "A Window on Asian Cinema". Ansvarshavende for indholdet, Kim Ki-seok, påpeger i en artikel på festivalens hjemmeside, at blandt programmets 45 film fra tolv lande, kan Kinas udvalg måske gøre sig særligt bemærket. Den kinesiske regering stræber for tiden efter at hjælpe uafhængige filminstruktører, med officielt at lave film, der vil kunne konkurrere blandt internationale film. Flere af disse instruktører er tidligere blevet nægtet fremvisninger af deres film, samt at lave film omhandlende sociale og politiske problemer.

"A Window on Asian Cinema"-programmet vil give luft til sådanne typer film, lavet af tidligere uafhængige instruktører. Heriblandt er Chao Wangs "Day And Night" (2004), med dens historie om en minearbejder, der søger efter sin manddom, og Hao Lius "Two Great Sheep" (2004), som behandler Vestens indflydelse på en traditionel kinesisk familie.

Mens japanske, uafhængige film fortsat står stærkt, laves japanske mainstreamfilm, som understreger originalitet og kreativitet igennem realisme. Shinji Aoyamas thriller "Lakeside Murder Case" (2003), Shunji Iwais melodrama "Hana And Alice" (2004) og Kazama Shioris homoseksuelt tematiske "World's End/Girl's Friend" (2004) er alle spået at vise den seneste trend indenfor japansk filmkunst.

Film fra Taiwan forventes at præsentere et afbalanceret, varieret og bredt udvalg af film, produceret af nystartede unge og veletablerede instruktører.

Frugtbarheden og kompleksiteten i koreanske filminstruktioner vises i programmmet "Korean Panorama: Virtue of Korean Cinema", med tretten film på menuen. Disse er bestående af film som Park Chan-wooks "Oldboy" (2003), Im Kwon-taeks "Low Life" (2004), Hong Sang-soos "Women Is The Future Of Man" (2004) og Kim Ki-duks "Samaritan Girl" (2004) og "3-Iron" (2004), der alle har modtaget kritiske bifaldsråb på internationale filmfestivaler.

Den ni dage, lange festival rundes af med en verdenspremiere på Daniel H. Byuns koreanske film "The Scarlet Letter" (2004), hvis rolleliste inkluderer den koreanske stjerne Han Seok-kyu (Shiri, 1999) som politibetjent. Filmen forventes at omslutte publikum, med en melodramatisk historie om mord og begær.

Herunder følger en samlet oversigt over filmfestivalens asiatiske filmudbud fra Kina, Hongkong, Japan, Sydkorea, Taiwan og Thailand.

"Opening/Closing"


Festivalens åbningsfilm og slutfilm forventes at bidrage med både forsigtig og detaljeret scenografi, førsteklassesskuespil, dragende mystisk og sensuel filmkunst, som sætter en melodramatisk stemning i begge af festivalens ender.

1. 2046 (Kina, Wong Kar-wai)
2. Scarlet Letter, The (Korea, Daniel H. Byun)

"A Window on Asian Cinema"


Dette program byder på muligheder, for at opleve de seneste udviklinger i asiatisk filmindustri. En erklæring på den dynamiske tilstedeværelse af asiatisk filmkunst med film fra Kina, hvis filmmarked er begyndt at åbne sig op for resten af verden, og Japan med cheap nike air max en altid stærk, uafhængig filmkunst, samt Taiwan og Hongkong med lovende, nyankomne instruktører.

1. 20 : 30 : 40 (Taiwan, Kina, Hongkong, Sylvia Chang)
2. 69 Sixty Nine (Japan, Lee Sang Il)
3. Baober In Love (Kina, Li Shaohong)
4. Baytong (Thailand, Nonzee Nimibutr)
5. Bear Hug (Taiwan, Wang Shaudi)
6. Blood And Bones (Japan, Yoichi Sai)
7. Butterfly (Hongkong, Yan Yan Mak)
8. Cafe Lumiere (Japan, Taiwan, Hou Hsiao Hsien)
9. Day And Night (Kina, Frankrig, Chao Wang)
10. Electric Shadows (Kina, Xiao Jiang)
11. Foliage, The (Kina, Yue Lu)
12. Formula 17 (Taiwan, DJ Chen)
13. Izo (Japan, Takashi Miike)
14. Jiang Hu (Hongkong, Kina, Ching Po Wong)
15. Lakeside Murder Case (Japan, Aoyama Shinji)
16. Letter, The (Thailand, Phaoon Chandrasiri)
17. Macabre Case Of Prom Pi Ram (Thailand, Manop Udomdej)
18. Night Scene (Kina, Zien Cui)
19. Nobody Knows (Japan, Hirokazu Kore-eda)
20. Out Of This World (Japan, Sakamoto Junji)
21. Overture, The (Japan, Itthi Sunthorn Vichailak)
22. Rice Rhapsody (Hongkong, Kenneth Bi)
23. South of the Clouds (Kina, Zhu Wen)
24. Splendid Float (Taiwan, Zero Chou)
25. Tropical Malady (Thailand, Apichatpong Weerasethakul)
26. Two Great Sheep (Kina, Liu Hao)
27. University Of Laughs (Japan, Mamoru Hoshi)
28. We Shall Overcome Someday (Japang, Kazuyuki Izutsu)
29. When Beckham Met Owen (Hongkong, Adam Wong)
30. World's End/Girl Friend (Japan, Shiori Kazama)

"New currents"


Et program bestående af uafhængige lavbudgetsfilm, varierende fra de tematiske og stilistiske over ekstraordinære fantasifyldte til seriøse film, som overvejer samfundets lidelser. Unge instruktører med vidtstrakte temaer og stilarter, der bevæger sig fra det ene spektrum til det andet. Disse film forventes at vise formen på fremtidens asiatiske filmkunst.

1. Cat Leaves Home, The (Japan, Nami Iguchi)
2. Cat Of Hollywood, The (Hongkong, Chunyue Lam)
3. Holiday Dreaming (Taiwan, Fuchun Hsu)
4. My Generation (Korea, Noh Dong-seok)
5. So Cute (Korea, Kim Soo-hyun)
6. Soap Opera (Kina, Er Shan Wu)
7. Survive Style 5+ (Japan, Gen Sekiguchi)
8. This Charming Girl (Korea, Lee Yoon-ki)

"Korean Panorama: Virtue of Korean Cinema"


Dette års koreanske film har ikke igangsat en trend, men er varierende i tema og stil. Alle med hver deres filmkunstneriske sprog og udtryk. En overflod af sanseberusende filmoplevelser for de åbensindede.

1. 3-iron (Korea, Kim Ki-duk)
2. Bad Utterances, The (Korea, Cho Beom-koo)
3. Big Swindle, The (Korea, Choi Dong-hun)
4. Low Life (Korea, Im Kwon-taek)
5. My Mother, the Mermaid (Korea, Park Heung-sik)
6. Oldboy (Korea, Park Chan-wook)
7. R-Point (Korea, Kong Soo-chang)
8. Samaritan Girl (Korea, Kim Ki-Duk)
9. Someone Special (Korea, Jang Jin)
10. Spin Kick (Korea, Nam Sang-guk)
11. Three... Extremes (Korea, Park Chan-wook, Japan, Takashi Miike, Hongkong, Fruit Chan)
12. Wolf Returns, The (Korea, Koo Ja-hong)
13. Woman Is The Future Of Man (Korea, Hong Sang-soo)

"Critic's choice"


Udvalgt som unikke film fra nyankomne instruktører, der udviser stort potentiale.

1. Shin Sung Il Is Missing (Korea, Jane Shin)
2. Tsuburo (Japan, Masafumi Yamada)

"Open cinema"


Udendørsfremvisninger af film for folk i alle aldre. At se film i nye omgivelser kan efterlade en med uforglemmelige erindringer og det er festivalens håb, at publikum vil opnå en dybere kærlighed for filmkunst med disse udendørsfremvisninger.

1. About Love (Japan, Kina, Tokyo-Ten Shimoyama m.m.)
2. Breaking News (Hongkong, Johnnie To)
3. Casshern (Japan, Kazuaki Kiriya)

"Special program"


Asien har, ud over enkelte lande, indtil videre ikke været aktiv indenfor produktion af animationsfilm. Men for nylig har holdninger og regeringspolitikker rettet mod animationsfilm ændret sig markant. Det har resulteret i en opbakning og betydelige investeringer i området. PIFF vil efterse de nye muligheder i asiatisk animationsfilm, ved at introducere en række af disse på årets festival.

1. Appleseed (*Japan, Shinji Aramaki)
2. Butterfly Lovers: Leon & Joel (Taiwan, Ming-chin Tsai)
3. Mcdull, Prince De La Bun (Hongkong, Toe Yuen)

*Nyindspilning. En anmeldelse af den originale Appleseed (1988), kan læses på Eiga her.

"Retrospective"


Udbudet i programmet herunder skal ifølge PIFF få folk til at genopdage netværket i asiatisk filmkunst. Årtiers samarbejdsproduktioner mellem Korea og Hongkong. Asiatisk filmindustri er på vej ind i en tid af samarbejdsproduktioner, med den koreanske filmindustri i en kerneposition. Der har været mange af slagsen mellem Korea og andre asiatiske lande i fortiden, mange glemt, nogle af dem bedst glemt. Ved at kigge på dens historie, kan man forsøge at gribe koreansk filmkunst an som helhed på en mere væsentlig måde, og samtidig betragte det som en mulighed, for at se tilbage på fejltagelser. Det er i hvert fald festivalens indgangsvinkel til nedenstående program.

1. Bamboo House Of Dolls, The (Korea, Hongkong, Kuei Chi Hung
2. Black Hair, The (Korea, Hong Kong, Jang Il-ho)
3. Duel To The Death (Korea, Hong Kong, Lee Hyung-pyo m.m.)
4. Goddess Of Mercy, The (Korea, Hongkong, Im Won-shik)
5. Hand Of Death (Korea, Hongkong, John Woo m.m.)
6. Last Woman Of Shang (Korea, Hongkong, Yueh Feng)
7. Rescue, The (Korea, Hongkong, Shen Chiang)
8. Schoolmistress (Korea, Hongkong, Lee Hyung-pyo)
9. When Taekwondo Strikes (Korea, Hongkong, Huang Feng)

Der kan læses selvstændige beskrivelser af samtlige ovenstående og andre filmfremvisninger på festivalens officielle hjemmeside.

anders pugé

Koreas billetslugere (02-03/10)

11/10/04

Japans billetslugere (07/10)

11/10/04

Hongkongs billetslugere (07/10)

08/10/04

Hongkongs billetslugere (28/09)

04/10/04

Ny film fra holdet bag Ong-Bak

03/10/04

Once A Thief vender tilbage

03/10/04

Universal udgiver original Ong-Bak i Danmark

01/10/04

Kampfilm ikke længere populære i Kina?

01/10/04